Czy warto zbierać pieczątki?

Czy warto zbierać pieczątki?

Jak przyciągnąć klienta do piekarni czy cukierni? Jak związać go z naszą firmą, tak by kupował u nas, a nie u konkurencji? Okazuje się, że coraz częstszym rozwiązaniem stosowanym przez handlowców są karty rabatowe i programy lojalnościowe.

Korzyści z takiego rozwiązania są po obu stronach. Konsument otrzymuje dobrej, a często także wysokiej jakości produkt po niższej cenie, a właściciel ma lojalnego, stałego klienta. Trudno przecenić taką korzyść, bo przecież najlepszym nabywcą jest konsument przyzwyczajony do danego produktu. Gdy jest on wyposażony w odpowiednią kartę zniżkową, dzięki której uzyskuje pewne upusty, chętniej kupuje i generuje obroty dla piekarni lub cukierni. Niektórzy przedsiębiorcy mawiają nawet, że taki klient skłonny jest zrobić nieco większe zakupy.

Małe i średnie przedsiębiorstwa piekarskie i cukiernicze już stosują podobne rozwiązania, które do tej pory bardziej kojarzyły się z popularnymi sieciówkami, typu Carrefour czy Piotr i Paweł. System promocyjny polegający na zbieraniu pieczątek, które sprzedawcy przystawiają na specjalnej karcie znany jest na całym świecie. Klienci, po uzbieraniu określonej ilości stempli, mogą taką kartę wymienić na nagrodę lub dostają zniżkę na zakup określonej gamy produktu. Problem w tym, że w sklepach piekarskich i cukierniach klienci chcą być zazwyczaj obsłużeni błyskawicznie i nie mają czasu na wypełnienie ankiety, na podstawie której mogą otrzymać kartę lojalnościową. Do tego dochodzą też kwestie prawne związane z uzyskaniem zgody na przetwarzanie danych osobowych, które niewątpliwe pochłaniają cenny czas, jakiego zazwyczaj nie mają sprzedawcy w małych punktach handlowych.

Innym rozwiązaniem mogą być karty rabatowe bez limitu zakupowego, co jednak w przypadku sektora MSP jest rozwiązaniem trudnym do zastosowania. Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorcy rezygnują z podobnych rozwiązań. Bonusy-rabaty można dawać konsumentom w inny sposób, czego przykładem jest jedna z piekarni na Pomorzu, która już jakiś czas temu wprowadziła do obiegu kartoniki rabatowe dające stałemu klientowi 2 % zniżki od wartości zakupów. System rabatowy umożliwia od każdej kwoty zakupu uzyskanie niewielkiej obniżki na wszystkie produkty, za wyjątkiem piwa i papierosów. Obecnie kilkaset osób jest posiadaczami karty zniżkowej i korzysta z niej robiąc zakupy we wszystkich punktach owej piekarni. Co prawda, dla wielu osób oszczędności na poziomie 2 % są niemal niezauważalne (zwłaszcza przy niewielkich zakupach na kwotę, kilku, kilkunastu złotych), ale konsumenci mają świadomość, że takie niewielkie rabaty przy codziennych zakupach w perspektywie czasu generują całkiem spore oszczędności.

Zarówno programy rabatowe, jak i systemy lojalnościowe, mogą być dla właścicieli piekarni i cukierni pomocnym narzędziem do badania preferencji swoich klientów. Poznanie zachowań konsumentów pozwala w efekcie na przygotowanie optymalnej kampanii promocyjnej, tak by była ona bardziej skuteczna i dopasowana do konkretnych grup odbiorców. Dzięki temu klient ma poczucie, że firma, której zaufał, dba o niego.