Mrożone z etykietą

Mrożone z etykietą

Włoscy producenci chleba mają od niedawna obowiązek informowania konsumentów o tym, czy pieczywo jest produkowane jako świeże czy też odpiekane z mrożonego.

Nowe przepisy obligują piekarzy i sklepikarzy, aby przy każdym wyrobie piekarskim umieszczali etykietę z odpowiednią informacją. Wiele chlebów, bułek czy bagietek oferowanych m.in. w dużych sieciach handlowych, produkuje się za granicą, skąd w postaci mrożonek trafiają do Włoch, gdzie po odpieczeniu są sprzedawane jako świeże. Szacuje się, że ok. 20 % włoskiego pieczywa to właśnie mrożonki (importowane głównie z Rumunii). Różne zrzeszenia włoskich producentów żywności, w tym m.in. związek rolników Coldiretti, a także organizacje konsumenckie od lat nagłaśniały ten proceder. Efektem tych działań jest wspomniana nowelizacja prawa. Obecnie każdy taki wypiek z pieczywa mrożonego nie może już być sprzedawany jako świeży, a chleby z różnymi polepszaczami i innymi dodatkami chemicznymi muszą bezwzględnie mieć etykietę z napisem „produkt konserwowany” lub „wyrób o przedłużonej trwałości”.