Jak zarabiać na granicie?

Jak zarabiać na granicie?

Tradycyjny sycylijski deser na dobre zadomowił się w menu wielu sezonowych punktów gastronomicznych i stanowi coraz silniejszą konkurencję dla lodów. Zimny, kolorowy napój ma swoją klientelę przede wszystkim wśród najmłodszych konsumentów.

Na wpół zmrożona granita, przypominająca roztapiające się lody sorbetowe, tradycyjnie powinna być robiona głównie z wody, cukru i aromatów o smakach pomarańczowym, cytrynowym, miętowym, migdałowym lub kawowym, ale w niektórych regionach Włoch bardzo popularne są także granity czekoladowe. W naszym kraju smaki tych deserów znacznie odbiegają od sycylijskich oryginałów, gdyż przede wszystkim dostosowywane są do gustów polskich konsumentów – szczególnie dzieci. Dlatego też decydując się na wzbogacenie oferty cukierni lub lodziarni o granitę należy się nastawić na małego klienta. Co prawda nie ma pieniędzy, ale potrafi je skutecznie „wyciągnąć” z portfela swoich rodziców. Nie bez powodu granita jest więc oferowana w specjalnych podłużnych kubkach, do których można nałożyć deser o różnych smakach i kolorach. Pojemniki te są bardzo istotnym narzędziem marketingowym, który świetnie nakręca słodki biznes. Nawet lody nie robią na małych konsumentach tak dużego wrażenia, jak różnokolorowe, niekiedy nawet półmetrowej długości pojemniki z równie długimi słomkami. Zaznaczmy, że pomimo swoich imponujących rozmiarów, to wcale nie mają one dużych pojemności.

W czym?

Produkcja mrożonego deseru wymaga inwestycji kilku tysięcy złotych – tyle trzeba zapłacić za prosty w obsłudze granitor. Trzeba jednak pamiętać o tym, iż wiele tego typu urządzeń ma znacznie szersze możliwości zastosowania niż tylko mieszanie i schładzanie granity. Ich uniwersalność polega na tym, że z powodzeniem mogą produkować zarówno napoje na bazie owoców oraz różne ice-drinki z dodatkiem alkoholu (pinacolada, margarita, mojito itp.), jak również produkty mleczne (shake, jogurty mrożone), a także mrożoną kawę, herbatę czy kremy mogące stanowić podstawę letnich deserów cukierniczych. Spotkać można także urządzenia, które w jednej obudowie mieszczą zarówno granitor, jak też podgrzewacz do produkcji gorącej czekolady.

Asortyment granitorów oferowanych na naszym rynku jest spory i obejmuje kilkadziesiąt urządzeń różnych producentów, o różnych wielkościach i parametrach technicznych. O tym jak duży jest wybór tych urządzeń można będzie przekonać się podczas tegorocznych targów Expo Sweet, Sweettargów oraz EuroGastro.

Wiele z oferowanych obecnie na polskim rynku urządzeń wyposażonych jest w mikroprocesory odpowiedzialne za monitorowanie produkcji. W zależności od rodzaju wyrobu i jego docelowej temperatury systemy sterujące obliczają czasy chłodzenia potrzebne dla każdego napoju i przekazują dane do kompresora. Elektroniczna jest też kontrola gęstości produktu, a specjalne systemy mieszania, np. za pomocą podwójnego świdra, przez cały czas zapewniają jednolitą konsystencję deseru lub napoju. Aby ochronić urządzenia przed uszkodzeniem granitory mają odpowiednie systemy, które zapobiegają przeciążeniom. Ponieważ kolorowa granita doskonale sprzedaje się „sama” ważne jest, aby ją odpowiednio wyeksponować. W tym celu niektórzy producenci urządzeń wyposażyli zbiorniki w podwójne ścianki, co ma zapobiec ich zaparowaniu, a tym samym zapewnić lepszą widoczność tego, co znajduje się w środku. Z kolei inni proponują, aby przyciągać wzrok klientów przez odpowiednie oświetlenie ciągle mieszanych produktów.

Z czego?

Co prawda, gastronomowie i cukiernicy we własnym zakresie mogą przygotowywać odpowiednie napoje o atrakcyjnych smakach i kolorach, które będą przyciągać klientów, ale… po co? Na rynku jest bogaty wybór gotowych syropów, które wystarczy jedynie połączyć z wodą (zazwyczaj w proporcjach od 1:4 do 1:7), dlatego też niemal nikt nie zaprząta sobie głowy samodzielną produkcją. Co najwyżej, nadaje się produktom finalnym indywidualny charakter przez odpowiednie łączenie smaków lub ich wzbogacanie od dodatkowe aromaty.

Istotną zaletą gotowych koncentratów granitowych jest to, że po wymieszaniu ich z wodą i zmrożeniu produkt cały czas zachowuje jednolitą konsystencję, a kolor nie oddziela się od lodu. Dodajmy, że duża część takich syropów z powodzeniem nadaje się także do przygotowania produktów mlecznych.

Wysoce wydajne koncentraty oferowane są w wielu różnych podstawowych smakach i kolorach, a surowcem do ich przygotowania często m.in. suszone owoce. Niektórzy producenci granitowych syropów zapewniają też o tym, iż ich produkty pozbawione są bez sztucznych środków słodzących i barwników. Z kolei inni wytwórcy, aby nadać granicie intensywne kolory używają tzw. żywności barwiącej pochodzącej zarówno z owoców, jak również z warzyw. Korzystanie z tych składników pozwala uzyskać w pełni naturalne produkty, co ma istotne znaczenie dla wielu dorosłych konsumentów – zwłaszcza, gdy kupują mrożone napoje dla swoich dzieci.

Serwując spragnionym klientom orzeźwiający napój warto zadbać o jego właściwą oprawę, czyli odpowiedni pojemnik, do którego trafi granita. Od kilku lat modne są specjalne kubki, które mają ok. 50 cm wysokości, ale mieści się w nich zaledwie pół litra napoju. Ich zaletą jest to, że stanowią one świetne narzędzie reklamowe, gdyż trudno nie zauważyć osoby popijającej lodowy napój z takiego półmetrowego kubka.

Artykuł z Bake & Sweet, luty 2019