Rusza Centrum Innowacji Puratos w Warszawie.
Polska branża piekarnicza i cukiernicza cieszy się dobrą prasą w kraju i za granicą. W ostatniej dekadzie eksport wyrobów piekarniczych wzrósł ponad trzykrotnie (z czego za prawie połowę wartości tego eksportu odpowiada pieczywo cukiernicze). Polska podbija prawie 130 krajów. Czego chcieć więcej? Dalszego apetytu na rozwój i… miejsca, w którym można badać trendy i podkręcać smaki. W Warszawie 7 maja otworzyło się nowe Centrum Innowacji Puratos – już 95 takie centrum na świecie i drugie w Polsce. To świetna wiadomość dla polskich piekarzy i cukierników: zyskują dostęp do najnowszego sprzętu, specjalistycznej wiedzy, szkoleń oraz pogłębionych badań konsumenckich preferencji w zakresie żywności.
Polski biznes ruszy z kopyta
Sektor piekarniczo-cukierniczy potrzebuje innowacji. Według raportu „Data & Trends 2022” stowarzyszenia FoodDrinkEurope konsumenci w Europie poszukują w produktach przede wszystkim bogactwa wrażeń zmysłowych, wyrafinowania, naturalności, ekologicznego podejścia. Polscy piekarze i cukiernicy – zarówno ci z małych, jak i dużych firm – mogą teraz wprowadzać pożądane innowacje szybciej i bardziej świadomie niż kiedykolwiek.
Puratos – międzynarodowa grupa z siedzibą w Belgii oferująca produkty i merytoryczne wsparcie dla branż piekarniczej, cukierniczej i produkcji wyrobów czekoladowych – w warszawskim Centrum oddała do dyspozycji nowoczesny showroom o powierzchni blisko 400 m2 wyposażony w wysokiej klasy specjalistyczny sprzęt.
Oprócz innowacyjnego zaplecza zapewnia polskim przedsiębiorcom także konkretne usługi:
– wsparcie w rozwoju produktu (szkolenia w zakresie wszystkich etapów rozwoju produktu, seminaria techniczne na temat smaku, konsystencji, wartości odżywczych, świeżości, zasad łączenia składników i smaków);
– wsparcie w budowaniu strategii (wspólna analiza oferty sklepu i kategorii);
– wsparcie w udoskonalaniu oferty (zrozumienie, gdzie konkurencja ma jakościową przewagę i praca nad wyróżnikami produktów).
– Centrum jest z założenia przestrzenią otwartą dla klientów. Planujemy działać dwutorowo. Z jednej strony chcemy organizować regularne spotkania, tzw. Dni Innowacji, podczas których będziemy prezentować konkretne grupy produktowe, będące naszą odpowiedzią na trendy i oczekiwania konsumentów. Klieci będą otrzymywali informację oraz zaproszenia do podobnych wydarzeń poprzez pracowników działu sprzedaży. Z drugiej strony zachęcamy klientów do aktywnego dzielenia się swoimi potrzebami. Dzięki otwartemu dialogowi będziemy w stanie przygotowywać zindywidualizowane programy spotkań, warsztatów oraz seminariów – opowiada Aldona Piecka-Zbrowska, Dyrektor Marketingu Puratos Polska.
Wielkie otwarcie z ambasadorem Belgii
– Centrum Innowacji, które zostało otwarte w dniu dzisiejszym, daje naprawdę unikalną możliwość nie tylko firmie [Puratos – red.], ale również Belgii, żeby pokazać to, co mamy najlepsze do zaoferowania. (…) Jestem naprawdę szczęśliwy z obecności Centrum Innowacji Puratos w Warszawie i jestem z tego bardzo dumny – stwierdził Rik Van Droogenbroeck, który był gościem honorowym imprezy.
Na uczestników czekała przygoda nie tylko z belgijską sztuką cukierniczą, ale też z włoskimi klasykami, takimi jak tradycyjnie wypiekana pinsa. Goście przeszli trzy ścieżki demonstracyjne (kulinarną, cukierniczą, piekarniczą), obserwując, jak doświadczeni kucharze i technolodzy starannie komponują dania i desery. Spacer oczywiście zwieńczyła wspólna degustacja.
Czysta świadomość, czysta przyjemność
Innowacyjność branży piekarniczo-cukierniczej musi jednak napędzać solidna znajomość trendów i wyczulenie na zmiany.
– Wykorzystując najnowszą technologię AI, jesteśmy w stanie śledzić zainteresowanie konsumentów na świecie konkretnymi tematami dotyczącymi żywienia. Co roku wyodrębniamy najpopularniejsze trendy i na tej podstawie przygotowujemy naszą ofertę produktową. Chętnie dzielimy się też naszą wiedzą z klientami, a warszawskie Centrum Innowacji ma być miejscem, w którym taka wymiana wiedzy i doświadczeń będzie możliwa na co dzień – mówi Aldona Piecka-Zbrowska, Dyrektor Marketingu Puratos Polska.
W 2024 r. zdecydowanie prym wiodą tzw. czysta etykieta oraz unikalne doświadczenie. Zapala nam się czerwona lampka, kiedy widzimy w składzie sztuczne ulepszacze i barwniki czy podejrzanie wysoką zawartość cukru. Oczekujemy ekologicznego pochodzenia produktów, serce bije nam mocniej na widok firm, którym zależy na zrównoważonym rozwoju.
– Zarówno na świecie, jak i w Polsce konsumpcja staje się coraz bardziej świadoma. Badania, które przeprowadziliśmy we współpracy z firmą Ipsos pokazały, że 71% respondentów zgadza się ze stwierdzeniem: „Jestem tym co jem, starannie wybieram jedzenie” i jest to wzrost o 12 pp od 2018 r.! Poza tym aż 6 na 10 osób interesuje się pochodzeniem produktów, poszukując tych, które powstały dzięki wykorzystaniu zrównoważonych metod uprawy – komentuje Aldona Piecka-Zbrowska.
Mówimy jednak o branży spożywczej, więc walka o klienta toczy się równolegle na poziomie zmysłów. Co ciekawe w 2021 r. [„Data & Trends 2022”] głównym czynnikiem napędzającym innowacje w żywności była właśnie przyjemność. Dzisiejszy konsument poszukuje nietuzinkowych rozwiązań kulinarnych sycących wszystkie zmysły. Trzeba go uwieść zarówno konceptem na recepturę, jak i prezencją.
Centrum Innowacji pozwala piekarzom i cukiernikom opracowywać na miejscu receptury takich produktów, które odpowiadają na oczekiwania konsumentów pod kątem ekologii, estetyki i doznań smakowych. A wszystko pod czujnym okiem ekspertów oraz z dostępem do szerokiej gamy produktów.
– Zwracamy uwagę na ewolucję smaków, na to, co w tej chwili jest popularne, co będzie popularne za chwilę, czego klienci poszukują. To są elementy, które wplatamy później w produkcję naszych składników, ale też w pracę nad aplikacjami, nad poszczególnymi produktami. Dotychczas mogliśmy wspierać klientów przez dzielenie się fachową wiedzą i poprzez serwis technologiczny. Centrum przenosi współpracę z przedstawicielami branży na zupełnie inny poziom – podsumowuje Arkadiusz Buczyński, Dyrektor Generalny Puratos Polska.
~materiały prasowe