Właściciele sklepów z pieczywem i wyrobami cukierniczymi coraz częściej inwestują w starannie przemyślaną aranżację lokali. Okazuje się to opłacalne, gdyż obroty w takich punktach są zdecydowanie wyższe niż w cukierniach i piekarniach o nieatrakcyjnych wnętrzach. Konsumenci dużą wagę przykładają bowiem do estetyki pomieszczeń, w których robią zakupy.
Zdaniem fachowców, przemyślana aranżacja obiektów ma wiele istotnych zalet, w tym rozpoznawalność marki, co pozwala danej piekarni wyróżnić się na tle konkurencji. Spójny wizerunek sklepów jest szczególnie ważny jeżeli piekarnia dysponuje kilkoma punktami w różnych częściach miasta czy regionu. W takim wypadku istotny jest również dobór kolorów dominujących we wnętrzach, który kojarzy się klientom z konkretnym producentem. Co ciekawe, z badań wynika że konsumenci zapamiętują nie tylko barwy wnętrz czy dominujące w logo, ale również kolory strojów ekspedientek.
W aranżacji lokali piekarniczych w Europie i na świecie od kilku lat zdecydowanie dominuje prostota. Nie sposób nie dostrzec tendencji do upraszczania formy, co widać choćby w prostych szybach w ladach sprzedażowych, kanciastych kształtach witryn, czy regałach pozbawionych niepotrzebnych ozdobników. Nieco inaczej jest w rodzimych piekarniach i cukierniach, w których taka surowa stylistyka wciąż należy do rzadkości. Wynika to w pewnym stopniu z przyzwyczajenia i przywiązania polskich konsumentów do „ciepłego” wizerunku, z jakim od wielu lat kojarzone są sklepy z pieczywem i ciastkarnie.
Pomarańczowy pobudza apetyt
Coraz częściej warunkiem osiągnięcia i utrzymania dobrej pozycji na rynku jest stworzenie niepowtarzalnego charakteru danego lokalu lub sieci sklepów. Większość przedsiębiorców z sektora piekarsko-cukierniczego starając się stworzyć przyjazne wnętrza przy ich aranżacji ogranicza się do wąskiej gamy kolorów: brązów, żółci, beżów oraz pomarańczy. Specjaliści doradzają, aby w palecie barw dominowały odcienie zboża, mąki, drewna oraz naturalnych surowców używanych w cukiernictwie, takich jak kakao, karmel czy wanilia.
Kolory we wnętrzach sklepów piekarniczo-cukierniczych powinny się konsumentom kojarzyć z jedzeniem – zgodnie przyznają eksperci dodając, że warto zwrócić uwagę na barwy, które… pobudzają apetyt. Nie wszyscy wiedzą, że takie działanie ma kolor pomarańczowy.
Fachowcy od aranżacji wnętrz są zgodni także w tym, jakich kolorów unikać, wymieniając przede wszystkim zielony i niebieski, które podświadomie kojarzą się wielu osobom z psuciem i gniciem.
Ograniczony dobór barw preferowanych w aranżacji sklepów piekarniczych stanowić może duży problem dla tych przedsiębiorców, którzy lawirując między odcieniami wspomnianych wcześniej brązów, beżów, pomarańczy i żółci będą chcieli się wyróżnić na rynku. Tymczasem z badań marketingowych wynika, że punkty z oryginalnym wystrojem i określane jako „wyjątkowe” przez klientów łatwiej zapadają w pamięć i powodują, że chętniej do nich się wraca.
Najwięcej zmian, jeżeli chodzi o aranżację sklepów piekarniczych, widać w ostatnich latach w designie mebli sklepowych. Regały i półki przyścienne będące nieodłącznym elementem sklepu piekarniczo-cukierniczego nadal są niezastąpione, jeżeli chodzi o wyposażenie wnętrza, jednak ich forma ulega ciągłym modyfikacjom. Toporne regały już odeszły do lamusa i chociaż nadal modne jest drewno, to w bardziej nowoczesnych wnętrzach dominują jednak szkło i aluminium.
Aranżacja światłem pisana
Pomysłów jest wiele. Warto jednak zwrócić uwagę nie tylko na estetykę ekspozycji, ale również na pewne triki marketingowe, które mogą wpłynąć na podniesienie sprzedaży. Dobrym sposobem jest ekspozycja w ladzie sprzedażowej, gdzie towar jest blisko oczu klienta – radzą fachowcy podpowiadając, że w regałach samoobsługowych pieczywo nie może znajdować się za nisko, gdyż najlepiej sprzedaje się to, co jest na wysokości wzroku. Lady sprzedażowe nie powinny być wyższe niż 120 cm, żeby nie zasłaniać towaru na półkach w regale za ladami.
Ogromną rolę, zarówno w odpowiedniej ekspozycji wyrobów, jak i w aranżacji wnętrza spełnia oświetlenie. Właściwie dobrane może znacznie podnieść atrakcyjność lokalu, a również wyróżnić go na tle podobnych sklepów. Trzeba pamiętać, że to właśnie światło jest jednym z najistotniejszych elementów aranżacyjnych, gdyż tworzy ostateczny klimat lokalu. Popularne i powszechne już oświetlenie ledowe przez swoją różnorodność daje w tym względzie naprawdę duże pole do popisu.
Światło ma również znaczący wpływ na to, jak korzystnie będą wyglądały produkty na regałach, ladach czy w witrynach. Świetlówki o ciepłej barwie są optymalnym rozwiązaniem, gdyż nie nagrzewają się tak jak halogeny i nie wysuszają produktów. Najlepszym rozwiązaniem wydają się być lampy kierunkowe, które umieszczone są w suficie z dala od produktu jaki oświetlają.
Podczas aranżacji lokalu istotną rolę odgrywają duże „elementy”, do których architekci niekiedy próbują dostosować całą resztę wyposażenia cukierni czy cukiernio-kawiarni. Mowa o witrynach do ekspozycji ciast, których stylistyka oraz kolorystyka jest bardzo bogata i w żadnym stopniu nie ogranicza kreatywności projektantów wnętrz.
Artykuł z Bake & Sweet, czerwiec 2018