Sąsiedzi, przyjaciele, rodzina, znajomi szepcą sobie do ucha opinie na temat danego produktu nie zdając sobie często sprawy, że w ten sposób bardzo skutecznie namawiają kogoś do zakupów.
Esencją marketingu szeptanego jest to, że nośnikiem przekazu informacji są sami odbiorcy. W branży gastronomicznej jest on obecnie najszybszą i najlepiej dostępną formą reklamy. Warto jednak pamiętać o tym, że skutecznośc „szeptomarketingu” może zależeć także od dobrze wyszkolonego sprzedawcy, który niezdecydowanego czy też nowego klienta przekona o zaletach wyrobów oferowanych m.in. w cukierni czy na stoisku piekarniczym. Zwłaszcza, gdy takiej konwersacji przysłuchuje się większa grupa osób stojących akurat w kolejce.
W ostatniej dekadzie, wraz ze zmianą sposobu komunikowania zmienił się również sam klient, który stał się prosumentem. Ten termin wprowadzony pod koniec lat 70. ubiegłego wieku przez pisarza i futurystę Aliva Tofflera odnosi do osoby, która ma szeroką wiedzę o produktach i usługach związanych z ulubioną marką i wiedzę tę przekazuje innym. Prosument ma większą świadomość przy podejmowaniu decyzji zakupowych niż konsument, który jest jedynie biernym odbiorcą materiałów reklamowych. To właśnie prosument jest najlepszym „szeptanym sprzedawcą”.
Warto wiedzieć, co należy do podstawowych narzędzi, jakimi posługuje się marketing szeptany. Buzz marketing to historia związana z produktem, która powoduje, że szczególnie media zaczynają ją rozprzestrzeniać. Rodzi się też plotka przekazywana z ust do ust. Product seeding to z kolei dostarczanie lub wypożyczanie oryginalnych, pełnowartościowych produktów lub ich próbek do odpowiednich przedstawicieli grupy docelowej. Viral czyli marketing wirusowy polega na tworzeniu zabawnych, interesujących komunikatów tak zaprojektowanych, aby można je było w prosty sposób przekazywać innym osobom (głównie e-mail i sms-em). Brand blogging polega na tworzeniu blogów i uczestniczenie w blogosferze, w klimacie transparentności. Na dzieleniu się wartościowymi informacjami, o których blogująca społeczność może chcieć rozmawiać. Community marketing opiera się na tworzeniu i wspieraniu społeczności, które będą dzieliły zainteresowania daną marką (np. grupy użytkowników, fan cluby, fora internetowe). Najpopularniejszym narzędziem jest Facebook. Trendsettingiem określa się promowanie mody na konkretne marki lub produkty poprzez trendsetterów, nazywanych też „ewangelistami marki”, którzy bardzo aktywnie, najczęściej samoczynnie angażują się w jej rekomendowanie.
Artykuł z Bake & Sweet, grudzień 2018