Dobre oświetlenie to ponad 60 % sukcesu

Dobre oświetlenie to ponad 60 % sukcesu

O specjalistycznym, a jednocześnie wyjątkowym oświetleniu dla branży cukierniczej branży, które nie powinno być pozbawione znamion dobrego wzornictwa rozmawiamy z dyrektorem Klaudią Konsor-Osmędą z dziłau handlowego firmy LAKO.

Rozmowa z kwietnia 2016 roku

Bake & Sweet: Czy obecnie sprzedawcy pieczywa i wyrobów cukierniczych bardziej doceniają znaczenie dobrego oświetlenia eksponowanych towarów niż 20 lat temu, gdy rozpoczynaliście swoją przygodę z branżą oświetleniową?

Klaudia Konsor-Osmęda: Rynek cukierniczy przeżywa obecnie renesans. Okazuje się, że era piekarni z dobrymi produktami i niekoniecznie pięknymi wnętrzami minęła bezpowrotnie. Dzisiaj najważniejszym elementem w cukierni jest jak najlepiej wyeksponowany produkt. Dobrze oświetlone wyroby cukiernicze to ponad 60 procent sukcesu. Kolejne 40 procent to oczywiście atmosfera we wnętrzu, jakość produktów oraz miła i profesjonalna obsługa. W dobie mnożących się w błyskawicznym tempie cukierni i piekarni hasło „Wyróżnij się, albo zgiń” jest najlepszą wskazówką dla inwestorów, czy właścicieli lokali.

B&S: Na ile właściwy dobór światła jest istotny dla należytej ekspozycji produktów na półce lub w witrynie sklepowej? Jaki wpływ na ich odpowiednią prezentację ma wybór lamp o odpowiednich barwach? Jak powinno się oświetlać wyroby piekarnicze, jak cukiernicze, lodziarskie, a jak czekoladowe?

K.K-O.: Zdaniem ekspertów, z którymi firma LAKO w pełni się zgadza, kolor produktu jest jednym z kluczowych czynników decydujących o zakupie. Istotne jest, by proponować inwestorom profesjonalne akcentujące oprawy oświetleniowe, skutecznie uwydatniające naturalne kolory towaru. Ma to niebagatelny wpływ na wyniki sprzedażowe.

Towar leżący na półkach oświetlony tylko światłem ogólnym jest wręcz niezauważalny, nie przykuwający wzroku, a to on w piekarni czy cukierni jest przecież najważniejszy. Właśnie w tym celu stosuje się specjalistyczne źródła światła i filtry optyczne. Odpowiednie oświetlenie, dopasowane do rodzaju prezentowanego towaru, wydobywa jego walory i skupia na nim uwagę klienta.

Istotnym parametrem jest również odpowiednie natężenie światła oraz wysoki współczynnik oddawania barw (Ra powyżej 90). Należy oczywiście uwzględnić również właściwości poszczególnych produktów, takich jak ciasta, lody czy czekolada. Ilość ciepła emitowana przez źródła światła musi być w ich przypadku zredukowana do minimum. Dlatego też konwencjonalne źródła wyładowcze zastępuje się specjalistycznymi źródłami LED, które wraz z wiązką światła nie generują ciepła. Przewaga ledowych źródeł światła uwidacznia się przede wszystkich w długiej żywotności – ponad 50 000 godzin oraz wysokiej energooszczędności: nawet do 40 proc. Ważne są także aspekty estetyczne. Ze względu na miniaturyzację ledowych rozwiązań możemy tworzyć oprawy oświetleniowe w nieomal dowolnym kształcie.

B&S: Czy forma, kształt i kolor oprawy oświetleniowej oraz sposób jej zamontowania mogą mieć pozytywny wpływ na postrzeganie lokalu przez klientów sklepów, cukierni, kawiarni i lodziarni oraz tworzenie klimatu wnętrza?

K.K-O.: Zdecydowanie tak. Oprawa obecnie pełni dodatkowo rolę aranżacyjną, więc jej kształt czy forma musi współgrać z oświetlanym wnętrzem. To co wyróżnia produkty firmy LAKO to z pewnością elastyczność oraz indywidualne podejście do każdego projektu. Możliwość wyboru koloru oprawy z całej palety RAL, kolorowa otulina kabla zasilającego oraz dekoracyjne pierścienie, na przykład z logo klienta to tylko niektóre z opcji, spośród których można wybierać. A z połączenia tych wszystkich elementów powstaje projekt „szyty na miarę”. Stworzony z klientem i dla klienta.B

Artykuł z Bake & Sweet, kwiecień 2016